دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing یا بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی الکترونیک به نوعی از بازاریابی گفته میشود که با استفاده از ابزارهای الکترونیکی همانند رایانه شخصی، تلفن هوشمند، کنسول بازی و … منتشر شده و از طریق آن به جذب مخاطب پرداخته میشود.
خدمات دیجیتال مارکتینگ
تا چند سال پیش خدمات دیجیتال مارکتینگ در ایران فقط محدود به طراحی سایت میشد، اما با توسعه روزافزون اینترنت پرسرعت، موبایلهای هوشمند و اینترنت همراه حوزههای متنوعتری در دیجیتال مارکتینگ مورد توجه واقع شدند و آژانسهای بازاریابی نیز خدمات متنوعتری را به خدمات دیجیتال خود افزودند. در ادامه این مطلب به خدمات رایج دیجیتال مارکتینگ در ایران که طی یکی دو تا سه سال اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، اشاره خواهیم کرد.
در یک کمپین دیجیتال مارکتینگ علاوه بر امکان استفاده از تمامی ابزارهای تبلیغات آفلاین میتوان به شکل دقیقی به میزان موفقیت کمپین دیجیتال در فروش یا تعامل با مخاطبین دست یافت. خلاقیت در ایدهپردازی، نحوه اجرا و مدیریت رسانههای متنوع از مهمترین عوامل موفقیت یک کمپین دیجیتال است.
یک آژانس دیجیتال مارکتینگ با شناسایی نیاز برند/شرکت تلاش میکند تا یک کمپین بازاریابی دیجیتال کارآمد را به اهداف از پیش مشخص شده تدوین و اجرا کند. طراحی و ایدهپردازی کمپین دیجیتال و استفاده از خدمات دیحیتال مارکتینگ با استناد به شاخص کلیدی عملکرد KPI و با استفاده از ابزار تبلیغات دیجیتال و تبلیغات آفلاین از اصلیترین خدمات دیجیتال مارکتینگ یک آژانس تبلیغاتی است.
تبلیغات دیجیتال از جمله خدمات دیجیتال مارکتینگ است که علاوه بر دانش نیازمند تجربه عملی است. یک تیم مارکتینگ متشکل از افرادی است که هر یک در زمینه تخصصی خود کاملا به روز بوده و با استراتژیهای مشخص، به پیشبرد فعالیتهای شما کمک میکنند.
چه شما فضای دیجیتال را برای تبلیغات برند خود انتخاب کرده باشید و چه مایل به تبلیغات ATL و BTL باشید، یک شرکت مارکتینگ با استفاده از دانش روز، آنالیز اطلاعات، جمع آوری دادههای بازار و به کارگیری ترندهای روز دنیا همراه و پشتیبان شماست.
فراموش نکنید، آژانس دیجیتال مارکتینگ قرار است به شما در موفقیت کمپین تبلیغات دیجیتال کمک کند.
سایت یک شرکت اصلیترین عنصر هویتی آن شرکت در فضای دیجیتال است و از این رو میتوان گفت طراحی سایت ابتداییترین خدمتی است که آژانسهای دیجیتال مارکتینگ آن را ارائه میدهند.
تا چند سال پیش اولین گزینه تمام شرکت برای تبلیغات در فضای آنلاین تبلیغات، استفاده از تبلیغات بنری بود و البته الان هم این تبلیغات طرفداران بسیاری دارد. تبلیغات بنری یا به صورت پرداخت اجاره ثابت برای یک مدت مشخص انجام میشد و یا به صورت CPC اما در حال حاضر تبلیغات بنری در نرمافزارهای موبایل نیز انجام میشود و به علت گرایش زیاد مردم به استفاده از موبایل مورد استقبال شرکتها واقع شده است.
تبلیغات همسان به تبلیغاتی اشاره دارد که با محتوای اصلی سایت نمایشدهنده آگهی تفاوت ندارد و نوعی پیوستگی موضوعی نیز با محتوای اصلی دارد، از این رو مخاطبین این نوع تبلیغات را آزاردهنده تلقی نمیکنند. تقریباً دو سال است که تبلیغات همسان به خدمات دیجیتال مارکتینگ در ایران افزوده شده است.
با فراگیر شدن استفاده از شبکههای اجتماعی، شرکتهای ایرانی نیز به فعالیت در این شبکهها روی آوردند. با توجه به محدودیتهایی که برای شبکههای اجتماعی مختلف وجود دارد، شبکه اجتماعی اینستاگرام با بیش از ۲۵ میلیون کاربر ایرانی پرطرفدارترین شبکه اجتماعی برای فعالیتهای بازاریابی است. تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی یکی از رایجترین خدمات دیجیتال مارکتینگ در ایران است. شرکتها معمولاً تولید محتوای شبکههای اجتماعی خود را برونسپاری و از خدمات آژانسهای بازاریابی استفاده میکنند. شبکه اجتماعی لینکدین نیز در میان بعضی کسبوکارها خصوصاً کسبوکارهای B2B طرفدارانی دارد.
با توجه به اینکه اکثریت نسل جوان از تلفنهای هوشمند استفاده میکنند، بازار تبلیغات در برنامههای موبایل بسیار پررونق است. تبلیغات موبایل شامل تبلیغات بنری و ویدئویی و همچنین پیامهایی به صورت پوش نوتیفیکیشن میشوند.
با فعالیت حضور شرکتهای بیشتر در فضای مجازی و افزایش تعداد سایتها، رقابت میان آنها برای نمایش در صفحه نتایج جستجو نیز بالا گرفته است. خدمات سئو یا بهینه سازی موتور جستجو از خدمات بسیار داغ حوزه دیجیتال مارکتینگ در ایران هستند. شرکتها به کمک این خدمات محتوا و طراحی سایت خود را برای نمایش در نتایج موتور جستجو بهینهسازی میکنند تا در جایگاه بالاتری نمایش داده شوند و در نتیجه ترافیک بیشتری جذب کنند.
تا سه سال پیش تمام لینکهای تبلیغاتی گوگل در ایران به دلیل محدودیتی که از سوی گوگل ایجاد شده بود در ایران غیرقابلدسترسی بودند. اما با فراهم شدن امکان تبلیغات در گوگل، استفاده از آن رشد بسیاری داشت. این نوع از تبلیغات که باعث نمایش لینک سایت شرکت در جایگاههای بالای گوگل میشود از نظر زمانی نسبت به سئو بسیار مناسب است، اما هزینههای آن باعث شده تا خیلی از شرکتها تمایلی به استفاده از آن نداشته باشند. در این نوع تبلیغات، تبلیغات شرکت با جستجوی کلمات کلیدی که توسط خود شرکت مشخص شده در موتور جستجو نمایش داده میشوند. برای آشنایی بیشتر با نحوه کار سرویس تبلیغاتی گوگل مقاله “سیستم مزایده گوگل ادوردز چگونه کار میکند؟” را مطالعه کنید.
شرکتهایی که در شبکههای اجتماعی حضور فعال دارند برای بهتر دیده شدن محتوای خود از تبلیغات در شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. با توجه به عدم امکان استفاده از هدفگذاری جغرافیایی تبلیغات اینستاگرام در ایران، تبلیغات در اینستاگرام به این صورت انجام میشود که صفحات پرطرفدار در پست یا استوری خود پیج شرکت را تبلیغ میکنند. بخش دیگر تبلیغات در شبکههای اجتماعی مربوط به تبلیغات در تلگرام میشود. تبلیغات در تلگرام نیز توسط کانالهای پرطرفدار انجام میشود.
به علت اینکه تأثیرگذاری افراد در شبکههای اجتماعی بیشتر از خود برندها است، خیلی از شرکتها برای رساندن پیام بازاریابی خود به گوش مخاطبین از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده میکنند. تنها شبکه اجتماعی به معنای واقعی که دسترسی به آن در ایران محدود نیست، اینستاگرام و از این رو شرکتهای ارائهدهنده خدمات دیجیتال مارکتینگ در ایران بیشتر تمرکز خود را روی اینفلوئنسرها در اینستاگرام گذاشتهاند. البته کمپینهای اینفلوئنسر در تعداد کمتر در توئیتر نیز اجرا میشوند.
این دسته از خدمات دیجیتال مارکتینگ در ایران شامل تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی (شامل عکس، ویدئو و متن) و همچنین تولید محتوای بلاگ و یا انواع کتابهای الکترونیکی و مواردی از این دست برای شرکتها میشود. امروزه شرکتها به علت حضور در شبکههای اجتماعی و برای گسترش ارتباطات خود با کاربران بیش از پیش به تولید محتوا در شبکههای اجتماعی و بلاگ اهمیت میدهند.
ویدئو مارکتینگ به بخشی از اقدامات بازاریابی دیجیتال گفته میشود که با تولید و نشر محتوای ویدئویی پیام بازاریابی را به مخاطبین منتقل میکند. امروزه با گسترش شبکههای اجتماعی ویدئو محور اهمیت این بخش نسبت به گذشته دوچندان شده است.
یکی راههای ارتقاء سئوی سایت استفاده از بکلینکهاست. بکلینک، لینکی است که از یک سایت دیگر به سایت شما متصل میشود. یکی از راههای ایجاد بکلینک استفاده از رپورتاژ آگهی است. رپورتاژ آگهی معمولاً در سایت های خبری معتبر و درباره خدمات، محصولات و یا رویدادها منتشر میشود. این روش از مؤثرترین خدمات دیجیتال مارکتینگ در ایران برای ایجاد بکلینک است.
ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای حفظ ارتباط با مشتریان و اطلاعرسانی رویدادهای مختلف به آنهاست. استفاده از ایمیل مارکتینگ در کسبوکارهای B2B و همچنین فروشگاههای اینترنتی برای اطلاعرسانی جشنوارههای فروش بسیار رواج دارد.
خدمات دیجیتال مارکتینگ شامل چی میشه؟ خدمات بازاریابی دیجیتال چیه؟